In this newly conceived exhibition at Gerðarsafn, Santiago Mostyn presents a constellation of photographic and moving-image works created across the Black Atlantic, focusing on sites of personal significance for the artist. The photo series 08–18 (Past Perfect), presented here for the first time, was created over a decade of returns to Trinidad, Zimbabwe, Grenada, the United States, and Scandinavia. Sections of the gallery will be hung with wallpaper treated to a cyanotype process, which will shift and develop a grey-blue tone as they are exposed to the winter sun over the course of the exhibition.
In the same space, a film work, Drawing for Bellevue Estate, will be shown. The film was recorded in Tobago, the island that inspired the landscape of Robinson Crusoe, and bore witness to many waves of European colonial exploitation. In the work, we watch four men cut their way through the tropical bush, marking territory, but towards an unknown goal. Their mapping recalls the early ambitions of European colonists to claim and industrialize the Caribbean, but the film also focuses on the island’s largest Silk Cotton Tree, revered for the legend of Gang-Gang Sarah, a historical figure whose attempt to ‘fly home’ to Africa by leaping from the tree ended in her death. The work, therefore, becomes a portrait of a landscape where stories of colonialism, slavery, mythology, and personal experience meet.
Santiago Mostyn’s films, installations, texts, and performances often explore the dissonance of lives lived between different political spheres. His work simultaneously employs footage of historical events, political and cultural figures, and racial injustice to speak to his own personal histories. Santiago creates an intuitive narrative through layering and collage, whether through video or installation, combining new and archival imagery. His research-like process examines questions of identity and memory, both personal and collective, and the intersections of history with current events.
Living and working between Stockholm and Berlin, Santiago Mostyn (b. 1981, San Francisco) holds his BA in 2004 from Yale University. After attending Städelschule from 2006-2007, he received an MA in 2013 from the Royal Institute of Art, Stockholm. Santiago was a resident at Künstlerhaus Bethanien in 2021, and will be a fellow at Schloss Solitude in 2022. Recent exhibitions include The Real Show at CAC Brétigny (2022), Swimming Pool-Troubled Waters at Künstlerhaus Bethanien, Berlin, (2021), Deep Listening for Longing at the 2021 Borås Art Biennial, Sweden (2021), With New Eyes at Goteborgs Konsthall, Gothenburg (2021), Your Shadow is a Mirror at Andréhn-Schiptjenko, Stockholm, Sweden (2021), and Grass Widows at Southern Alberta Art Gallery, Lethbridge, AB, Canada (2020).
Video still: Drawing for Bellevue Estate, 2018
4.01.2022-27.03.2022
Santiago Mostyn sýnir nýja innsetningu í Gerðarsafni með ljósmyndum og vídeóverkum sem unnin voru þvert yfir Svarta Atlantshafið með áherslu á staði sem listamaðurinn tengist persónulega. Ljósmyndaröðin 08-18 (Past Perfect) er sýnd hér í fyrsta sinn og var gerð á áratug af endurkomum til Trinidad, Zimbabwe, Grenada, Bandaríkjanna og Skandinavíu. Myndaröðin hangir á veggfóðri sem unnið er með bláþrykki (en. cyanotype), sem mun breytast og framkalla grábláan tón með því að vera baðað vetrarsól meðan á sýningunni stendur.
08-18 (Past Perfect)
Í sama rými má sjá vídeóverkið Drawing for Bellevue Estate. Myndin var gerð í Tobago, eyjunni sem var innblástur að landslagi Róbinsons Krúsó, og vettvangur margra bylgja af rányrkju nýlenduveldanna. Í verkinu sjáum við fjóra menn höggva sér leið í gegnum hitabeltisgróður og merkja landsvæði, þó í átt að óþekktu markmiði. Kortlagning þeirra minnir á aðferðir evrópskra nýlendusinna til að gera tilkall til og iðnvæða Karíbahafið. Verkið beinir einnig sjónum að stærsta silkitrefjatré eyjunnar sem helgað er þjóðsögunni af Gang-Gang Söruh, sögulegri persónu sem reyndi að ‘fljúga heim’ til Afríku með því að stökkva úr trénu og það varð henni að bana. Verkið dregur upp mynd af landslagi þar sem saga nýlendustefnu, þrælahalds, þjóðsagnir og persónulegar sögur mætast.
Drawing for Bellevue Estate
Santiago Mostyn kannar mishljóm á milli ólíkra pólítískra svæða í innsetningum, ljósmyndum, vídeóverkum, textum og gjörningum. Hann tengir sína eigin sögu við myndefni frá sögulegum atburðum, sögufrægum persónum og kynþáttamisrétti. Í verkunum notar hann nýtt efni sem og eldri gagnagrunna til að skapa marglaga og næma frásögn. Í rannsóknarferlinu kannar hann einkenni og minni, jafnframt persónuleg og sameiginleg, og skurðpunkta sögunnar við atburði líðandi stundar.
Santiago Mostyn (f. 1981, San Francisco) starfar í Stokkhólmi og Berlín en heldur sterkri tengingu við uppvaxtarlönd sín Zimbabwe og Trinidad & Tobago. Hann lauk BA árið 2004 við Yale háskóla. Hann nam við Städelschule 2006-2007 og lauk MA gráðu 2013 við Konunglega listaháskólann í Stokkhólmi. Santiago var í vinnustofudvöl í Künstlerhaus Bethanien 2021 og verður meðlimur í Schloss Solitude 2022. Meðal nýlegra sýninga hans má nefna The Real Show í CAC Brétigny (2022), Swimming Pool-Troubled Waters í Künstlerhaus Bethanien, Berlín, (2021), Deep Listening for Longing á 2021 Borås-tvíæringnum, Svíþjóð (2021), With New Eyes í Goteborgs Konsthall, Gautaborg (2021), Your Shadow is a Mirror í Andréhn-Schiptjenko, Stokkhólmi, Svíþjóð (2021), og Grass Widows í Southern Alberta Art Gallery, Lethbridge, AB, Kanada (2020).
The Real Show
Swimming Pool-Troubled Waters
Deep Listening for Longing
With New Eyes
Your Shadow is a Mirror
Grass Widows
Stilla úr vídeó verki: Drawing for Bellevue Estate, 2018